لک‌لکی در کار نیست

تقریبا ۴۶ سال از انتشار کتابی به نام ما از کجا می آییم در سال ۱۳۵۰ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گذرد که به آموزش موضوعات جنسی برای کودکان می‌پرداخت. بعد از آن ما کمتر شاهد کتابی در این سبک بودیم زیرا قطعا اجازه انتشار نمی‌گرفت.
اخیرا کتابی تحت عنوان لک لکی در کار نیست توسط موسسه‌ای به نام رهایی منتشر شده است که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است. از جمله این که رسما اعلام شده که این کتاب مجوزی از وزارت ارشاد ندارد. برخی دیگر شایعه تدریس آن را در مدارس تکذیب کرده و گفته‌اند در صورت مشاهده، این کتاب جمع‌آوری می‌شود.
با وجود نقدهایی که به این کتاب شده، برای مثال نویسنده کتاب را یک یهودی معرفی می‌کنند که کارهای او حتی در آمریکا مورد اعتراض بوده، کتاب لک لکی در کار نیست در حوزه آموزش موضوعات جنسی تحسین‌های زیادی را به همراه داشته است؛ به ویژه این که محتوای کتاب مطابق با برنامه جامع آموزش موضوعات جنسی تدوین شده است. واکنش‌ها به این کتاب و موضوع آموزش جنسی کودکان نشان می‌دهد کشور ما هنوز فاقد یک برنامه جامع و فراگیر آموزش موضوعات جنسی برای همه آحاد مردم با وجود تنوع و گوناگونی‌هاست.
باید توجه داشت در مطالبی که بر اساس برنامه‌های جامع آموزش موضوعات جنسی تدوین و ارایه می‌شوند، این حق انتخاب وجود دارد که هر فرد و گروه آن بخش از مطالب را برگزیند که متناسب با سن، فرهنگ و جامعه کودک است. از این جهت ضرورتی ندارد که کل مطالب زیر سوال برده شود. البته هنگامی که درباره آموزش موضوعات جنسی صحبت می‌شود، طیفی از باورها و نگرش‌های لیبرال تا محافظه‌کارانه بر شکل‌گیری، محتوا، نحوه ارایه آن و حتی استقبال از آن تاثیر می‌گذارند.
شاید بهترین قضاوت درباره کتاب، مطالعه آن باشد. بنابراین ضمن معرفی و ارایه کتاب؛ نقد کتاب و تصمیم درباره آن را بهتر است به عهده ذهن نقادانه خواننده گذاشت.

پاسخی بگذارید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید