حقوق کودکان فاقد سرپرستی قانونی

حقوق کودکان فاقد سرپرستی قانونی
نوشته‌ فاطمه رضایی
، ولی‌الله نصر و حمیدرضا الوند

سازمان بهزیستی کشور

۱۳۸۷

تعداد کتاب‌هایی که درباره‌ی فرزندخواندگی به زبان فارسی منتشر شده است، به انگشتان دست نمی‌رسد. یکی از این کتاب‌های معدود، حقوق کودکان فاقد سرپرست قانونی، است که سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۸۷ منتشر کرده است.
نویسندگان کتاب همگی در حوزه‌ی فرزندخواندگی در بهزیستی کار کرده‌اند. فاطمه رضایی از کارشناسان حقوقی فرزندخواندگی بهزیستی است، ولی‌الله نصر مدیر دفتر شبه خانواده بوده است و حمیدرضا الوند نیز پس از وی مدیر این دفتر شده است.
کتاب حاضر رویکرد حقوقی دارد و به بررسی قوانین مرتبط با حقوق کودکانی که سرپرست قانونی ندارند، می‌پردازد. لازم به یادآوری است که قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در سال ۱۳۹۲ نهایی شد و مبنای قانونی سرپرستی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است، قانون حمایت از  کودکان بدون سرپرست مصوب ۱۳۵۳ است. در زمان تالیف این کتاب سازمان بهزیستی در حال تدوین پیش‌نویس قانون مصوب ۱۳۹۲ بوده است که یک سال پس از انتشار این کتاب، در هیات دولت تصویب و به مجلس ارایه شد. از این رو شاید به نظر برسد که این کتاب نیازمند بازنویسی بر اساس قانون جدید است اما همچنان به عنوان کتابی که تمامی قوانین موجود در این زمینه را جمع‌آوری و تحلیل کرده است، مفید است.

پاسخی بگذارید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید