C360_2014-09-27-23-32-27-922توصیه من به کسانی که فرزندخوانده یا فرزندپذیر هستند، نخواندن کتاب است. برای‌شان حاصلی جز رنج توهین ندارد.

کتاب فرزندخواندگی در اسلام در سال ۱۳۹۲، در هنگامی که تبصره ماده ۲۶ قانون جدید با مجاز شمردن ازدواج فرزندخوانده و سرپرست، موضوع فرزندخواندگی را داغ کرده بود، منتشر شد. پیش از آن نیز چندین بار نشست‌هایی با حضور حجت‌الاسلام طامه، نویسنده کتاب، درباره‌ی فرزندخواندگی و فقه برگزار شده بود. خبر انتشار این کتاب نیز بازتاب خوبی داشت. انتشار کتابی درباره‌ فرزندخواندگی به فارسی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود که امیدوارانه جلوه می‌کرد. به هر حال کتابی به معدود کتاب‌های فرزندخواندگی افزوده شده بود. اما پس از خواندن کتاب، تنها چیزی که می‌توان گفت این است که حیف کاغذی که صرف چاپ این کتاب شده است. مشکل کتاب کجاست؟

  • فرزندخواندگی در اسلام حاصل ۷ سال تحقیق حجت‌الاسلام طامه است، اما مطلب تازه‌ای در آن یافت نمی‌شود. مطالب آن را با گوگل کردن در صدها وبلاگ کشکولی می‌یابیم. اما مشکل کتاب در این موضوع خلاصه نمی‌شود. اگر کسی مطالب پراکنده‌ای را که اینجا و آنجا درباره‌ فرزندخواندگی در اسلام منتشر شده است، در کتابی منسجم تدوین کند، کتاب ارزشمندی را فراهم آورده است.
  • کتاب پر از تکرار و گفتارهای نامسنجم است. به نظر می‌رسد چون تحقیق ۷ سال به درازا کشیده است، نویسنده خود را موظف دانسته است که بسیار بنویسد. از این رو برخی مطالب در فصل‌ها و بخش‌های مختلف کتاب بارها تکرار شده است؛ بخش قابل توجهی از کتاب به پیوستی اختصاص دارد که استفتائات مراجع درباره چند پرسش را ـ یک بار به صورت چاپی و یک بار هم به صورت دست‌نویس ـ در بیش از ۱۰۰ صفحه آورده است. حتی اگر این استفتائات را سند بدانیم که نیست (این فتواها در رساله‌های عملیه و کتب فقهی متعددی آمده است)، نیازی به نشر آن به صورت چاپی نبوده و ناشر می‌توانست در وب‌سایت خود یا سایتی ویژه کتاب، نسبت به انتشار الکترونیک آنها اقدام کند.
  • در کتاب از فقه اجتماعی و پویا خبری نیست و دیدگاهی صلب را نسبت به فرزندخواندگی ارایه می‌دهد. نتیجه ۷ سال تحقیق این بوده است که صلب‌ترین دیدگاه‌های فقهی درباره فرزندخواندگی به صورتی نامنسجم در کتابی گرد آورده شود. مهم‌ترین پیشنهاد نویسنده که آن را به عنوان کشفی بدیع طرح می‌کند، ایجاد بانک محرمیت است. بانک محرمیت به این معناست که زنان شیرده متعددی که شرایط رضاع را دارند، به کودکان زیر دو سال مراکز بهزیستی شیر می‌دهند تا مادر رضاعی آنها بشوند. به این ترتیب کودکان بهزیستی تعداد زیادی بستگان رضاعی خواهند داشت که موقع فرزندخواندگی بتوانند راه‌های جدید برای محرمیت فرزندخوانده و سرپرست با عقد بدون دخول بیابد. و احتمالن نام تمام بستگان رضاعی کودک هم در صفحه توضیحات شناسنامه کودک نوشته می‌شود تا مبادا نسبت رضاعی کودک گم بشود.

ممكن است اين موارد را هم بپسنديد!

۱۶ پاسخ

  • حامد۶ مهر, ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۸ ق.ظ

    پذیرش فرزندخواندگی تجربه بسیار بزرگ و شیرینی است که در مورد هر انسانی متفاوت است اما در هرصورت بسیار زیباست. توصیه من به همه دوستانی که می‌خواهند پا به این مسیر بگذارند این است که سوالاتشان را از خانواده‌های فرزندپذیر بپرسند نه از کتب فارسی به‌ویژه کتبی که زمینه مذهبی دارند.زیرا از نظر دینی که فعلا عرضه می‌شود فرزندخواندگی چندان مقبول نیست. فرزندپذیری یک تجربه ناب انسانی‌است و معنی واقعی عشق است. تنها لازمه آن داشتن اعتماد به نفس بالا و القای ان به فرزند است.

    پاسخ دادن
  • شمیم۲ آبان, ۱۳۹۳ در ۲:۳۴ ق.ظ

    چه کسی گفته فرزند خواندگی مقبول دینی که در حال عرضه است , نیست ؟
    چرا تا یک نفر دین را غلط می فهمد و غلط بیان می کند همه با دین مشکل پیدا می کنیم ؟
    دین ما دین پیامبر رحمت و مهربانی هاست . او که اسوه ی حسنه بود حتی در فرزند پذیری .
    من یه فرزند پذیر با عرق دینی هستم و متدین حقیقی ای رو ندیدم که کارم از نظرش مقبول نباشه

    پاسخ دادن
    • مدير سايت۲ آبان, ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۵ ب.ظ

      انتظار می‌رود چنین کتابی دیدگاهی معقول‌تر و متناسب با فقه اجتماعی ارایه کند اما در عمل صلب‌ترین دیدگاه را مطرح می‌کند. آنچه در این نوشته آمده است نقد یک کتاب است نه نقد دیدگاه دین اسلام درباره‌ی فرزندخواندگی. وبلاگ شما و دیگر نوشته‌هایتان را دنبال می‌کنم اما متدین حقیقی و غیرحقیقی را من نمی‌فهمم. آنچه به عنوان احکام فقهی در خصوص فرزندخواندگی مطرح است، از نظر من مقبولیت ندارد. نامحرم بودن فرزندخوانده به پدر و مادرش که با ازدواج‌های صوری کودک خردسال آن را حل می‌کنند از نگاه من تجاوز به حقوق کودک است. ارث نبردن فرزندخوانده نیز مشکل دیگری است که در اسلام وجود دارد. البته فقهایی با نگاهی متفاوت وجود دارند که متاثر از فقه اجتماعی هستند.

      پاسخ دادن
      • متوسلی دانا۱۵ آذر, ۱۳۹۳ در ۹:۵۶ ق.ظ

        با سلام و احترام حضور مدیر محترم سایت

        اینجانب نیز با نظر شما کاملا موافقم و از آنجا که تا حدودی از حیث شغلی با مسئله فرزند خواندگی درگیر هستم از شما تقاضا دارم منابع و اطلاعات دقیق تری از این موضوع ارائه فرمایید و شماره تماسی از خود اعلام فرمایید برای طرح بعض مسائل که امکان طرح در سایت ندارند . با تشکر

        پاسخ دادن
        • مدير سايت۱۵ آذر, ۱۳۹۳ در ۳:۵۱ ب.ظ

          متاسفانه منابع فارسی در مورد فرزندخواندگی بسیار اندک هستند و سعی کرده‌ام همه آنها را معرفی کنم.
          برای طرح مسایلی که نمی‌خواهید در سایت مطرح شوند، از امکان تماس با ما یا ارسال تجربه‌های فرزندپذیری استفاده نمایید.

          پاسخ دادن
  • احسان احمدیان۶ آبان, ۱۳۹۳ در ۱:۴۵ ق.ظ

    با سلام
    بنده ی حقیر در حال نگارش پایان نامه ای با موضوع بررسی فقهی-حقوقی ازدواج با فرزندخوانده هستم که در مراحل پایانی است. وب سایت شما خیلی به من کمک کرد. در این پایان نامه مخصوصاً مطالب کتاب فرزندخواندگی در اسلام را مورد نقد قرار دادیم. مقاله ای از استاد راهنمای بنده با همین موضوع رو براتون میذارم مطالب پر محتوایی است که فکر کنم مورد بهرمندی شما و سایرین قرار بگیره.
    ممنون
    http://sdil.vahedi.tebyanidc.ir/Files/133/Document/General/1392/8/11/7ae4d1bf9578427883384b86ba9c17ad.pdf

    پاسخ دادن
  • روناک۲۷ فروردین, ۱۳۹۴ در ۱۱:۵۸ ب.ظ

    آیا شما در مورد مراحلی که بتوان شیر را در مادر خوانده هم ایجاد کرد اطلاع دارید ، من مقاله ای پیدا کردم که میشود با هورمون درمانی شیر را در بدن زنی که حامله هم نیست ایجاد کرد . فکر میکنم این مشکلات مذهبی را هم حل کند .

    پاسخ دادن
    • مدير سايت۲۸ فروردین, ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۵ ق.ظ

      راه‌هایی برای این که در پستان مادرخوانده شیر تولید بشود و فرزندش را شیر بدهد، وجود دارد اما این امر از نظر اکثر فقها تاثیری بر محرمیت کودک ندارد. محرمیت رضاعی (محرمیت از طریق خوردن شیر) تنها وقتی حاصل می‌شود که شیر به واسطه زایمان کودکی باشد که زنده به دنیا بیاید. البته فقهایی چون صانعی و طهرانی فرزندخوانده را به واسطه رابطه والدینی محرم می‌دانند. نویسنده این کتاب نیز همانند اکثر فقها بر این عقیده است که محرمیت بر اثر شیر زنی که کودکی زنده به دنیا آورده باشد یا ازدواج ایجاد می‌شود.

      پاسخ دادن
  • زهرا۲۲ بهمن, ۱۳۹۴ در ۶:۴۶ ب.ظ

    با سلام
    تشکر از مدیر سایت بابت ارائه اطلاعات ارزشمندشان در مورد مسله فرزندخواندگی
    تقاضا دارم اگر کتابی در مورد دیدگاه مذاهب اسلامی پنجگانه در مورد فرزندخواندگی سراغ دارید بنده حقیر را راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
    • مدير سايت۲۳ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۰ ق.ظ

      برخی مقالات در این خصوص وجود دارد. اما تا جایی که من می‌دانم در خصوص فرزندخواندگی تفاوت چندانی بین مذاهب مختلف وجود ندارد و از نظر همه‌ی آنها فرزندخواندگی به رسمیت شناخته نمی‌شود. تفاوت‌ها بیشتر در نحوه ایجاد محرمیت با کودکی است که سرپرستی‌اش واگذار می‌شود.

      پاسخ دادن
    • مدير سايت۲۳ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۷ ق.ظ

      پایان‌نامه‌ای در دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۹۲ در این باره وجود دارد.
      http://thesis.um.ac.ir/moreinfo-54367-pg-1.html

      البته از نظر من تمامی بررسی‌های فقهی درباره فرزندخواندگی اشتباهی مهلک دارند و آن این است که فرزندخواندگی را معادل تبنی می‌دانند. در حالی که فرزندخواندگی نهادی است که در اسلام به آن پرداخته نشده است و تبنی پسرخواندگی است که برای امتداد نسل از طریق فرزند مذکر یا افزایش قدرت خانواده به واسطه داشتن پسران متعدد جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از موارد نیز وقتی پسر سن بالایی دارد، تبنی صورت می‌گیرد. در حال حاضر ژاپن هنوز نهاد پسرخواندگی را دارد.

      پاسخ دادن
      • زهرا۲۱ اسفند, ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۲ ق.ظ

        سپاس گذارم بابت راهنماییتان

        پاسخ دادن
  • حسن عالمی۶ اسفند, ۱۳۹۵ در ۹:۰۰ ب.ظ

    سلام خیلی خوشحال می شوم نام حضرتعالی وتحصیلات وشماره تماس شما را داشته باشم

    پاسخ دادن
    • مدير سايت۸ اسفند, ۱۳۹۵ در ۲:۲۵ ب.ظ

      سلام
      از تاخیر در پاسخ عذر می‌خواهم.
      بنده مسعود سلطانی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی هستم. از طریق سایت می‌توانید با من در تماس باشید. خوشحالم که نقد کوتاه مرا بر کتاب‌تان خوانده‌اید.

      پاسخ دادن
  • سلمانی۹ تیر, ۱۳۹۶ در ۲:۴۰ ب.ظ

    سلام.وقتتون بخیر…میتونم خواهش کنم اگرمقاله یا کتابی دررابطه بافرزندخواندگی زنان مجردسراغ دارین بهم معرفی کنین.ممنون

    پاسخ دادن
    • مدير سايت۹ تیر, ۱۳۹۶ در ۵:۰۹ ب.ظ

      فرزندپذیری زنان مجرد و زن‌ومرد فرزندپذیر تفاوت حقوقی ندارد. جز این که فقط سرپرستی کودک دختر به زنان مجرد داده می‌شود. پس از فرزندپذیری نیز مشابه بقیه فرزندان تک‌والد است. اگر برای بعد از فرزندپذیری راهنمایی می‌خواهید، کتاب‌هایی که درباره خانواده‌های تک‌والد است، به کارتان می‌آید.

      پاسخ دادن

ارسال ديدگاه

لطفا نام خود را وارد كنيد! لطفا آدرس ايميل را صحيح وارد كنيد! لطفا پيام را وارد كنيد!