دیگر توانی ندارم، از خیر مرخصی گذشتم

ماده ۲۱ قانون فرزندخواندگی، این امید را در بین مادران فرزندپذیر ایجاد کرد که بتوانند با استفاده از مرخصی مراقبت از کودک، فرصت بیشتری برای کودک‌شان داشته باشند. اما متاسفانه با گذشت ۲ سال از تصویب قانون و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن در تیرماه سال جاری، اجرای مرخصی مراقبت از کودک در هاله‌ای از ابهام است. اگز شما نیز چنین تجربه‌ای دارید و یا توانسته‌اید از مرخصی مراقبت از کودک استفاده کنید، به ما پیام بدهید تا تجربه‌تان را با دیگران در میان بگذاریم. امید که به زودی شاهد اجرایی شدن مرخصی مراقبت از کودک باشیم.

وقتی ورود فرشته کوچولوم قطعی شد، به کارگزینی محل کارم مراجعه کردم و از مسئول کارگزینی پرسیدم آیا بخشنامه‌ای در خصوص ماده ۲۱ قانون برایشان آمده یا نه. پاسخش منفی بود و گفت طبق مصوبه هیات امنا مادرانی که به طریقی غیر از بارداری بچه‌دار می‌شوند، می‌توانند تا ۴ ماهگی کودک از مرخصی معادل زایمان استفاده کنند. با وزارت‌خانه هم تماس گرفتم. گفتند این فقط در حد قانون است و هیچ بخشنامه اجرایی از سمت هیئت دولت براشون نیامده است. حتا یک نفر گفت تو که او را نزاییده‌ای که بخواهی از مرخصی زایمان استفاده کنی. قانون مصوب مجلس را بردم و ماده ۲۱ آن را نشان‌ دادم و گفتم دخترم زیر ۳ سال است و مرخصی زایمان به من تعلق می‌گیرد. پاسخ‌شان این بود که تصویب قانون یک موضوع است و اجرایی شدنش موضوعی دیگر. باید آیین‌نامه این قانون به ما ابلاغ شود.
در سایت دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی و نهاد ریاست‌جمهوری شکایت کردم. چند بار پیگیری کردم اما پاسخ درست‌درمانی نگرفتم. أقایی در وزارت کار می‌گفت گردن تامین اجتماعی کلفت است و هر چه قدر هم شما بدوی دنبال مرخصی، به جایی نمی‌رسی. دیوان عدالت اداری گفت چون دولت مصوبه‌ای ندارد، باید از هیات دولت شکایت کنید و نه اداره‌تان. یک نفر هم از نهاد ریاست‌جمهوری زنگ زد و گفت وقتی تعداد شکایت‌ها زیاد بشود، این شکایت در هیات دولت مطرح می‌شود.
در هر صورت من بر اساس همون قانون هیئت امنا تا ۴ ماهگی دخترم که در واقع معادل دو ماه و نیم می‌شد، مرخصی رفتم و بقیه‌اش را تا حدود ۶ و نیم ماهگی دخترم از مرخصی بدون حقوق استفاده کردم. بعد از برگشت از مرخصی و گرفتن شناسنامه برای دخترم، کپی صفحه اول شناسنامه‌اش و صفحه دوم شناسنامه خودم رو برای کارگزینی بردم که هم اسمم توی لیست دریافت حق مهد رفت و هم استفاده از مرخصی ساعتی یا همون پاس شیر. خب اسمش توی شناسنامه‌ام هست، مگه می‌تونستند ندن!
نهاد ریاست جمهوری دست‌کم مودبانه جواب می‌داد. گفتند از تصویب یک قانون در مجلس تا اجرایی شدنش فرسنگ‌ها راه هست؛ به خصوص طرح‌هایی که بار مالی دارند. می‌گفت بروید تعداد زیادی از افراد مثل خودتان را پیدا کنید که بیایند نهاد ریاست‌جمهوری و شکایت کنند. وقتی تعداد موارد زیاد بشود، در جلسه هیات دولت بررسی می‌شود و گرنه شما به تنهایی یا دو سه نفر نمی‌توانی کاری از پیش ببری، من هم که بعد از چند ماه مرخصی بدون حقوق دوباره به کارم برگشته بودم، دیگر در خودم توانی برای طی همه‌ی مراحل قبلی و شکایت از هیات دولت نمی‌دیدم و دیگه از خیر مرخصی زایمان گذشتم.

پاسخی بگذارید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید